Foto en tekst © Dirk W. de Jong

Muzikant, reiziger, levensgenieter, familieman, creatieve geest en altijd op tijd. Creativiteit zit in zijn genen. Beide ouders waren journalist, zijn broers de gerenommeerde illustrator Peter Pontiac en journalist en Haarlemse Stripdagen directeur Joost Pollmann. Aan de Grafische school in Amsterdam deed hij de opleiding ’Lay-out en typografie’. Hij begon zijn loopbaan bij dagblad De Waarheid en het spraakmakende muziektijdschrift OOR. Sinds 1991 is hij werkzaam als grafisch vormgever en vanaf 1998 ontwikkelde hij zich tot art director. Zijn signatuur is een mix van oud en nieuw. Met oog voor het hele traject van idee tot uitvoering.
Ieder ontwerp is 100% Paul Pollmann.

Paul is gek op boeken. Zijn eerste boekomslagen maakte hij rond 1988.
Het standbeeld van Laurens Janz Coster, uitvinder van de boekdrukkunst, staat midden op de Grote Markt in Haarlem. De typografie hangt er in de lucht, als geboren Haarlemmer is hij er groot mee geworden.
Typografie en vormgeving is zijn passie. Kijk naar het omslag van Adèle, de warmte met een vleugje humor. Niet gek om het nieuwe Quentin Tarantino boekomslag te maken en met de man in eendiep gesprek te eindigden.
Quentin is fan.

Als kleine Paul zat hij altijd met zijn neus in de nieuwste tijdschriften. Zijn ouders zorgden voor de wekelijkse aanvoer. Als freelancer werkte hij later voor populaire titels als Autovisie, Hitkrant, Yes, Grasduinen, Top Santé en Popfoto.
Van 1995 tot en met 2013 leidde hij Studio Pollmann in de Amsterdamse Houthavens. Daar maakte hij eerst het blad Bij voor de Bijenkorf en daarna een hele reeks (sponsored) magazines voor bijvoorbeeld Rabobank, Albert Heijn en Achmea. Daarnaast ontwierp hij daar natuurlijk ook boekomslagen en catalogi voor diverse grote en kleinere boekenuitgevers.
Om met de woorden van Tarantino te spreken: ‘Paul verrast!’

Beïnvloed door zijn liefde voor typografie en beeld van film- en soulposters is ook dit een specialiteit van hem geworden. Van 2004 tot 2018 verzorgde hij de vormgeving van het ledenblad en diverse campagnes voor de PvdA. Eerst voor de lokale campagne van Lodewijk Asscher in Amsterdam. Later voor de landelijke PvdA-campagnes van Job Cohen, Diederik Samsom en Lodewijk Asscher. Hiervoor ontving hij de BKB Campagne Award voor de Beste Verkiezingsposter.

De afgelopen jaren deed hij diverse projecten in de Verenigde Staten met ‘Souldetective’ Red Kelly voor muzikale evenementen in Long Island, Memphis en New Orleans. Voor het Italiaanse Porretta Soul Festival ontwierp hij onder andere deze poster hiernaast. Een mooi voorbeeld van een mix tussen oude en nieuwe vormgeving. Tegenwoordig maakt hij met plezier en regelmaat winkelposters voor boekenuitgevers.
Een goede poster maken is een vak apart en dat vak verstaat Paul Pollmann.